söndag 10 februari 2013

Vegetarisk LCHF - Death by chocolate

Jag vet att jag skrev att jag inte skulle fokusera så mycket på desserter och snacks, men ibland måste man.

För några dagar sen hittade jag en gammal bild på Moj_LCHF:s instagramsida på en mandelkaka med chokladsmörkräm på. Idag har jag gjort min egen variant av det och kallar det istället chokladmacarons! Galet goda!





Chokladmacarons LCHF - ca 5 st färdiga (görs lämpligtvis tredubbelt av det här samtidigt, jag ville bara ha för att testa)
Mandelmaräng:
1 äggvita
1 tsk kakao
1 msk sukrin
ca 40g mandelmjöl

Vispa äggvita och häll i kakao och sukrin längs vägen. Vispa tills det är så fast att inget mer händer. Lägg jämnt antal små klickar (1 tsk ungefär, för mig blev det 10 klickar), forma till rundlar och platta ut lite. Grädda på 175° i ungefär 9 min. Låt svalna, ev i kylen.

Chokladfyllning:
50g smör, rumsvarmt
1 msk kakao
1 msk philadelphia
1 tsk sukrin
Ca 1 krm vanilj

Vispa med elvisp till en jämn hyfsat slät smet. Spritsa på REJÄLT (jag vet att de ser överfyllda ut, men det ska vara MYCKET fyllning!) och lägg sen på en mandelmaräng som lock.


Inga kommentarer: