onsdag 6 februari 2013

Vegetarisk LCHF, förslag på mat & recept

Idag sätter jag igång med (semi-)vegetarisk LCHF igen för att testa om det kanske kan få igång viktnedgången. Första halvåret jag åt LCHF (hösten 2010) gick jag ner 20 kg på ca 6 mån. Sen dess har det varit stopp och bara gått uppåt. Har hållit mig hyfsat stabilt runt -17 kg +/- nåt kg ibland, men nu har det skenat och jag är uppe på -8 kg vilket är helt oacceptabelt. Den stora skillnaden som hände då i februari 2011, dvs ungefär då jag slutade gå neråt, var att jag började äta kött igen efter 5 år som vegetarian. Det var svårt att hålla LCHF som vegetarian då, jag hade svårt att komma på något att äta. Sen dess känns det som att LCHF-möjligheterna utvecklats ganska kraftigt, idag finns fler alternativa produkter och fler recept. Därför känns det som det är dags att prova igen och se om det kan göra susen. Tänker tillåta mig själv att äta fisk och skaldjur för att göra det lättare dock, om än i begränsad utsträckning.

Av den anledningen kommer här en samling recept på vegetarisk LCHF-mat för att jag själv ska ha inspiration. Delar av det är från det tidigare inlägget, men sen ska jag försöka samla fler andra också. Jag kommer kapa alla former av desserter - dem har jag inget problem att hitta...

Palak panir - version 2 - osten här
Tikka masala (ska göra den på panir eller quorn)
Paneer butter masala
Korma
Tacos
Thai
Woker av olika slag
Äggröra
Birgitta Höglunds spenatgratäng
Folieinbakad fetaost
Pannkakor
Pizza (nedan)
Paj (nedan)
Halloumi
Rysk yoghurt
Smoothie
Zucchinitagliatelle
Provencalsk grönsaksgratäng
Blomkålsmos
LCHF-pasta
Fylld zucchini
Avokadoröra
Coleslaw
Fetaostkräm
Scones
Raggmunk på zucchini
Parmesancreme
Fetaostbröd
Frukostfrallor
Frukostbullar
Fröbröd
Blomkålsrisotto
Frökex med kardemumma
Soppa
Gratänger
Broccoligratäng
Brysselkålsgratäng
Capresetoast
Lax med philly/pesto
Fetaostlax med rotfrukter
Keso
Grekisk sallad
Sallad
Guacamole
Shiratakinudlar
Rättikegratäng
Skagenröra
Nötpanerad halloumi
Vitkål - stekt, gratinerad, kokt, gräddstuvad
Spenat & mangold



Snacks:
Macadamia
Baby bel
Ostknappar med philly Ostbricka

Inga kommentarer: